09 stycznia 2013

Lenin wiecznie żywy


Czasami reklama może przynieść więcej szkody aniżeli pożytku. I chyba tak właśnie jest z reklamą Heyah, w której wykorzystano wizerunek Lenina.
Przykład Heyah pokazuje, że gdy chodzi o zyski, promocje nowych marek firmy nie mają większych oporów w używaniu symboli, znaków, postaci, które mogą wzbudzać niedobre emocje. Niewątpliwie Polskiej Telefonii Cyfrowej, właścicielce marki Heyah, udało się wzbudzić zainteresowanie nowymi usługami. Wątpliwości może budzić jednak efekt zainteresowania, bo chyba nie chodziło o powstanie w internecie akcji „Goń z reklamy bolszewika”.
Sama akcja interesująco współbrzmi z akcją społecznego zakazu używaniu symboliki komunistycznej podczas mistrzostw Europy, której byliśmy świadkami podczas wizyty rosyjskich kibiców w Polsce. Oczekiwanie społeczne, do którego zresztą Rosjanie stosowali się w zasadzie bez zarzutu, było takiego, aby podczas meczów, przemarszu kibiców ulicami polskich miast nie wymachiwać flagami z sierpem i młotem oraz czerwonymi gwiazdami. Wydawać się więc mogło, że zakaz używania symboli związanych z władzą radziecką jest pewną niepisaną normą społeczną, sankcjonowaną przez niewypowiedzianą zgodę dla braku tej symboliki w życiu publicznym. W tym kontekście ostatnie działania reklamowe Heyah są całkowicie niezrozumiałe.
Być może intencją operatora telefonii komórkowej była chęć wywołania skandalu bądź skupienia na sobie uwagi przez treści zamieszczone w materiałach reklamowych za wszelką cenę. Można mieć jednak wątpliwości czy cena jaką przyjdzie zapłacić operatorowi za dość marnej jakości reklamę jest adekwatna do potencjalnych zysków.
Jednak póki co w Polsce jeszcze nie dochodzi do sprzedaży wina, których etykiety są ozdobione wizerunkiem Stalina, Hitlera czy innych faszystowskich i komunistycznych oprawców jakie można nabyć za kilka euro w słonecznej Italii. I obyśmy produktów z takimi etykietami w witrynach naszych sklepów, nigdy nie mieli okazji zobaczyć i nabyć… 

Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...